2006-01-07

Högerhänt passhantering

Den inplastade sidan i mitt pass lossnade häromdagen, typiskt nog efter att passet prytts med nya visa. Det var bara att införskaffa ett nytt. Och visst är det nya passförfarandet hos polisen smidigt, även om jag förstår att fotonäringen inte jublar över att polisen tagit över passfotograferingen. Men, om de enhetliga fotostationerna (här är en bild) där man tittar in i kameran och skriver sin signatur på digitalplattan ska vara så bra, varför har då ingen tänkt på att sätta digitalplattan så att även de 10-15 procent av befolkningen som är vänsterhänta kan skriva sin namnteckning ordentligt?
”Vi märkte ganska snabbt att det är ett problem”, sa den hjälpsamma kvinnan på polisstationen och log när jag vred mig framför automaten. Jag nickade när jag såg kråkfötterna jag skrivit på signaturraden…

1 kommentar:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du kan ju tipsa polisen om att plocka in Jonas Sjöström eller någon annan VETTIG konsult, som kan detta med användartester och användarvänlighet.
http://kornet.nu/blindhona/